In gesprek met Wouter: 'o, o radio is een broedplek voor muzikanten'

11 december 2020 | Door: Elena Laming | Leestijd: 3 minuten

Met Den Haag als podium en elke week een nieuw gezicht streamt o, o, radio elke zondag de favoriete muziek van de artiest. ''Ik moest van Alex zeggen dat we een muzikaal vriendenboekje zijn. Zoals je dat vroeger aan mensen gaf zodat zij konden opschrijven wat hun lievelingskleur of lievelingseten is. Nou, dat doen wij met muziek.''

Wouter, Niels en Alex. ‘’Allemaal import’’, zoals Wouter het zelf zegt. Import, omdat ze niet in de stad zijn geboren. Maar eenmaal in het Haagse kwamen ze er achter dat het imago en de identiteit van de stad niet overeen kwam. Het jeukte. ‘’Ik werk in Amsterdam bij een koffiebrander, ik merkte dat de mensen daar een heel ander beeld hebben van Den Haag dan ik. Zij zien het een beetje als het ondergeschoven kindje, zonder identiteit. Terwijl wij juist allemaal talent zagen. Met o, o, radio laten we zien wat de stad in huis heeft.’’ 

We spraken Wouter over het Haagse radiostation waar DJ's een pagina van het vriendenboekje vullen, door net iets buiten de lijntjes te kleuren.

Links Alex, rechts Wouter

| o, o, radio

Hé Wouter. Leg uit! Wat is o, o radio?
''Kort gezegd: een radiostation. Een plek waar we muzikanten achter een booth plaatsen op steeds verschillende plekken in de stad. We vragen hen hun favoriete nummers te draaien. Het is voor en door Den Haag gemaakt.''

Hoe kwamen jullie op het idee om zo'n lokale radiostation te starten?
‘’In Utrecht leerde ik ‘Stranded FM’ kennen. Zij vertelden over hun rol in de stad en hoe zij mensen willen helpen met zichzelf ontwikkelen op het gebied van muziek. Maar ook hoe zij de muzieksmaak van mensen een boost willen geven. Dat idee vond ik heel interessant. De muziekindustrie supporten maar op een manier waar je geen muzikanten voor nodig hebt. Ik vroeg me af waarom we dat nog niet in Den Haag hadden.’’

Het is niet een plek waar wij bepalen wie op een voetstuk komt te staan

Hoe bedoel je geen muzikanten voor nodig hebben?
‘’Het is niet zo dat de mensen die bij ons komen een bepaald instrument kunnen spelen. Het idee is best simpel: we vragen aan de mensen die langskomen wat hun favoriete muziek is en die draaien zij op hun eigen manier. Dat hoeven niet mensen te zijn met bakkenvol ervaring. We willen juist een plek bieden waar mensen ook kennis kunnen maken met het DJ'en. Want die drempel is nu nog heel hoog, door de kosten bijvoorbeeld. We zien o, o, radio als een broedplek voor muzikanten, niet een plek waar wij bepalen wie op een voetstuk komt te staan.''


Waar halen jullie al dat talent eigenlijk vandaan? 
‘’Eerst ging dat vooral via via. Ik had een lijst gemaakt met namen en locaties die ik wilde uitnodigen. Die lijst is inmiddels bijna helemaal afgestreept. Maar tegenwoordig krijgen we ook veel berichten van mensen op Instagram. We houden altijd diversiteit in ons achterhoofd. Dus dat we niet alleen mensen uitnodigen die wij al kennen, maar óók om de man/vrouw-verhouding een beetje recht te trekken. Om te laten zien dat dit niet een mannenwereld is. Of hoeft te zijn.’’

Jelle Hamstra bij The Grey Space In The Middle

| o, o, radio

De locaties van de shows verschillen ook elke show. Zo staan jullie in The Shore, Zwarte Ruiter en Haags Hoog. Hoe kies je de plekken uit?
‘’Het zijn altijd locaties die ons inspireren. Locaties waar mensen gewend zijn dat er muziek wordt gedraaid, maar waar dat niet per se de hoofdrol speelt. Dat kan bijvoorbeeld een museum zijn. Zo willen we mensen verbinden met locaties die niet per se iets met elkaar te maken te hebben. Zo heeft Soeria in The Shore een set gedraaid met Field Recording, dus geluiden die zij buiten heeft opgenomen. Zij kende The Shore niet echt en The Shore was nog niet bekend met dit concept. Tijdens die set ging de zon onder op het strand. Toen viel alles in elkaar. Dat zijn magische momenten waar je het voor doet.’’

Luister de uitzending met Soeria terug

‘’Het mooie wat ik aan de zondag vindt, de dag dat wij uitzenden, is dat er op die dag niet veel muziek wordt geprogrammeerd. Dus als wij op een zondagmiddag in het Magazijn staan kunnen we zelf bepalen hoe zo’n middag in hun club klinkt. Het is een blank vel dat we zelf mogen inkleuren. En ik vind het ook fijn dat we op deze manier niet concurreren met clubs. Het is juist een extra toevoeging.’’

Marieke C. McKenna bij Kompaan

| o, o, radio

Hoe kijk jij eigenlijk naar de muziekindustrie van Den Haag?
“Den Haag stond in de jaren ‘70 en ‘80 natuurlijk bekend als rockstad, daarna ging ‘t de elektronische kant op. Met Bunker Records, dat door de hele wereld bekend werd als de West Coast muziek. Soort snerpende drummachines voor zweterige ruimtes. Momenteel heeft Den Haag van alles in huis. Van indie tot elektronisch. Waar veel radiostations zich richten op een bepaald genre kennen wij geen grenzen. Alles is welkom: jazz, hiphop maar ook techno. Op die manier hopen we dat mensen kennis maken met genres die ze daarvoor nog niet luisterden of kenden.’’

In Den Haag hoef je niet de beste connecties te hebben om zoiets als dit op te starten

‘’Het toffe aan Den Haag vind ik dat je helemaal niet de beste connecties hoeft te hebben om zoiets als dit op te starten. Bij bijvoorbeeld The Grey Space in the Middle hebben we het gewoon een keer gevraagd. Tim en Luca waren direct enthousiast, omdat daar toch niks gebeurd op een zondag. Zoiets zou je nooit kunnen voorstellen in een Paradiso van Amsterdam.’’ 


Wat staat er nog hoog op je lijst?
‘’Het Mauritshuis als locatie. En Legowelt achter de draaitafel. Hij reist de hele wereld rond, er zijn weinig die zoveel over synthesizers weten als hij. Toch is hij voor vele Hagenezen geen bekende naam. Daarnaast hopen we ook binnenkort een vaste locatie te bemachtigen. Daar willen we dan aan curatoren de sleutel van geven. Zo van: 'Hier, leef je uit.' Dit moet geen show over ons worden, helemaal niet zelfs, maar een plek om talent te ontwikkelen.’’